سلامت

آیا نوشابه رژیمی یک انتخاب سالم است؟

آیا نوشابه رژیمی یک انتخاب سالم است؟

برای افرادی که مراقب سلامتی هستند، انتخاب نوشابه رژیمی به جای معمولی انتخاب بهتری به نظر می رسد. بدون کالری، بدون قند، بدون مشکل، درست است؟ Jacob Wolf، ND، LAc، پزشک طبیعی در دانشگاه می‌گوید: «اشتباه» Hospitals Connor Whole Health. اگرچه نوشابه رژیمی حاوی شکر نیست، شیرین کننده های مصنوعی، تقویت کننده های طعم و سایر افزودنی های شیمیایی می توانند برای سلامتی شما مضر باشند.

مطالعات نشان داده اند که حتی یک یا دو نوشابه رژیمی در روز می تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد. اگر به طور منظم در مقادیر بیشتر مصرف شود، اثرات مضر نوشابه رژیمی چند برابر می شود و به طور بالقوه خطر ابتلا به انواع مشکلات جدی سلامتی را افزایش می دهد، از جمله:

دیابت و سندرم متابولیک. مطالعات نشان داده‌اند که بین نوشابه‌های رژیمی و افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک، مجموعه‌ای از علائم که ممکن است شامل سطوح پایین کلسترول HDL (خوب)، قند خون بالا باشد، ارتباط وجود داشته باشد. ، افزایش چربی شکم، تری گلیسیرید بالا و فشار خون بالا. سندرم متابولیک خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا حد زیادی افزایش می دهد.

AFib و فشار خون بالا. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن فقط یک نوشابه رژیمی در روز ممکن است خطر مشکلات قلبی عروقی از جمله AFib (ضربان نامنظم قلب) و فشار خون بالا را افزایش دهد.

افزایش وزن و اختلال در سیگنال‌های گرسنگی. شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه رژیمی همان واکنشی را در مغز ایجاد می‌کنند که شکر واقعی است. لحظه‌ای که «شیرینی» تشخیص داده می‌شود، به بدن سیگنال می‌دهد که هورمون‌هایی را برای پردازش قند ترشح کند و از آنجایی که نوشابه رژیمی بیش از حد شیرین است، می‌تواند هوس خوردن غذاهای شیرین و پرکالری بیشتری را ایجاد کند که منجر به افزایش وزن و به ویژه چربی شکم می‌شود.

مشکلات دندانی. نوشابه های رژیمی اغلب حاوی اسیدهای فسفریک و سیتریک هستند که می توانند مینای دندان را فرسایش دهند. ضعیف شدن مینای دندان می تواند منجر به حساسیت دندان، سوراخ شدن سطح دندان و تغییر رنگ دندان ها شود و ظاهری گچی به آن ها بدهد.

سردرد. افرادی که مستعد ابتلا به میگرن هستند ممکن است پس از مصرف شیرین کننده های مصنوعی، مانند آنهایی که در نوشابه های رژیمی یافت می شوند، دچار سردرد شوند.

تغییرات در تراکم استخوان. نوشابه رژیمی حاوی فسفر است که ممکن است تراکم استخوان را کاهش داده و خطر پوکی استخوان را به خصوص در افراد مسن افزایش دهد.

سکته مغزی و زوال عقل. مصرف شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام با افزایش خطر مشکلات عصبی مانند سکته مغزی و زوال عقل مرتبط است.

سلامت روده. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است تعادل باکتری‌ها را در دستگاه گوارش به نام میکروبیوم روده بر هم بزنند. مشخص شده است که ساخارین و سوکرالوز به طور چشمگیری سطح باکتری های سالم در روده را تغییر می دهند و ممکن است بر کنترل قند خون تأثیر بگذارند. تغییرات در میکروبیوم ناشی از شیرین کننده های مصنوعی نیز ممکن است برخی از جنبه های توانایی سیستم ایمنی برای پاسخ به عفونت ها را مهار کند.

بیماری کلیه و سنگ کلیه. مصرف بیش از حد نوشابه، رژیمی یا منظم، ممکن است خطر بیماری مزمن کلیوی و تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهد.

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NFLD). تحقیقات ارتباط قوی بین نوشابه رژیمی و NFLD ایجاد کرده است که نیمی از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

عملکرد تیروئید. برخی مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن نوشابه رژیمی می‌تواند باعث شود غده تیروئید کارآمدتر کار کند و به طور بالقوه منجر به افزایش ذخیره چربی و افزایش وزن شود.

درد مفاصل. شیرین کننده های مصنوعی موجود در نوشابه رژیمی می توانند پاسخ التهابی در بدن ایجاد کنند و ممکن است درد مفاصل را بدتر کنند.

جایگزین های سالم

دکتر ولف می‌گوید: «اگرچه نوشیدن مقدار متوسط ​​نوشابه رژیمی به احتمال زیاد به شما آسیب نمی‌رساند، اما هیچ ارزش غذایی ندارد و هیچ فایده‌ای برای مصرف انسان ندارد.» «بهتر است تشنگی خود را با جایگزین‌های سالم‌تری مانند آب، دمنوش و چای یا قهوه بدون شیرینی رفع کنید.»

«اگر می‌خواهید گهگاهی نوشابه مصرف کنید، بهتر است به جای نسخه‌های رژیمی با تمام مواد شیمیایی و افزودنی، یکی را انتخاب کنید که با شکر واقعی درست شده است. مثل همیشه، اعتدال کلیدی است.»

دکتر Wolf همچنین به مردم هشدار می‌دهد که مراقب نوشابه‌های «طبیعی» محبوب باشند که با جایگزین‌های جدیدتر شکر ساخته می‌شوند. استویا و آگاو ممکن است بدن را فریب دهند تا بیشتر بخواهد، و الکل قند اریتریتول با افزایش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و لخته شدن خون مرتبط است.

پیوندهای مرتبط:

متخصصین تغذیه بالینی و متخصصین کل سلامت در بیمارستان‌های دانشگاهی می‌توانند به شما کمک کنند تا یک برنامه غذایی را تهیه کنید که هم مغذی و هم بی‌خطر برای کل خانواده‌تان باشد.

 

 

این مطلب به صورت اطلاع رسانی و مطلع کردن بیمار از بیماری خود است و نباید به جای دستورات پزشکی استفاده شود و رسانه در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا